Alltomkirsten

2015-05-05
15:18:21

..

Tisdag..

Igår fick jag ju min dos järn och det gick bra :) men på kvällen mådde jag lite konstigt. Svettades och var helt matt ungefär men imorse när jag vaknade kändes det som vanligt.  :) 
Ska ta nya prover om 4veckor för att se om det behövs en dos till.  Annars ska jag tydligen känna skillnad om några dagar så kom igen nu kroppen!!!  😀 

Annars har vi mest plockat idag på vår lediga dag. Putsat lite fönster och tvättat. Så tråkigt väder usch! Deprimerande!  Hoppas på att kunna komma ut imorgon.  

Har föresten ett möte på.bvc imorgon angående theo och hans utbrott.  Kan ju säga att han inte fått några här hemma på hela helgen.  Så känns ju väldigt jobbigt måste jag säga men det ekar i mitt huvud " det är inte vanlig trots".  
Tänker om förskolan inte har rätt utbildning för trotsiga barn. Jag har heller ingen utbildning men är ju mamma. Vet hur det fungerar.  
1. Välj sina strider
2. Måsten han inte vill göra ändå exempel byta blöja, borsta tänderna osv. Då blir han förbannad men vem hade inte blivit det liksom 
3, ger honom val. Exempelvis " klär du inte på dig så får du bli inne ( om vi går ut)  äter han inte när maten serveras så får han bli utan till nästa gång det serveras.  

Sen handlar det om inställning.  Går man in med " jaha nu kommer han få ett utbrott " så känner han av att tålamodet inte finns. 
Har jag inställningen " detta fixar vi" så är han bättre på att göra de krav som ställs.  

Jag tror att personalen måste vara hårda men vänliga. exempelvis nu tvättar alla munnen innan vi går ut. Gör man inte de går man inte ut. Äter man inte när maten serveras får man gå hungrig.  Vill han inte gå in så strunt i honom o gå in med andra barnen kan han ju bli ute. ( kommer ofta själv efter ett tag. När han inser att han är själv o inga leksaker finns på gården.  Vill han inte delta i aktiviteter nä låt han vara.  Det är det lättaste.  Och får han ett utbrott, lämna honom och låt honom skrika.  De strider man väljer att ta mot hans vilja blir han ju arg men att förklara efteråt fungerar.  Exempelvis du måste byta blöja nu annars blir byxorna blöta när vi går ut.  Eller jag tvättade munnen på dig för du gjorde det inte själv och här på förskolan tvättar alla barnen munnen efter man ätit.  eller kan man prova att ge honom val innan han får utbrott så som " tar du på skorna, hjälper jag dig med jackan.  " 
Eller var possitivt " vill du kissa på toaletten,  jag vet att du kan, du är ju så stor " 
Beröm när det går bra.  

Hoppas på det bästa på torsdag iaf. 

Ida har pottträning på skrållan 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: