Alltomkirsten

2015-04-30
06:12:09

..

Igår brast det! Varje dag senaste 14dagarna när jag hämtar lillkillen har personalen berättar om.ä diverse utbrott. En av dem har tom tyckt att vi borde utreda theo. 
Och igår blev allt för mycket.  Tårarna kunde inte sluta.  Men sen insåg jag att det måste vara trots. För här hemma är det inga utbrott varje dag. Det var för 1år sen men nu kanske max 2ggr i veckan och det beror på att jag måste få honom.att göra vissa viktiga saker så som byta.blöja eller borsta tänderna och inte har det tålamodet som krävs.  För han är en bestämd kille som vet vad han vill.  Och jag förstår att det inte är lätt på förskolan när det är så mycket barn.  
Det som fungerar bäst för honom är att låta honom välja. Exempelvis, du får inte gå ut förän du kissat. Eller om vi är uppe i ett skrik anfall...då är det ingen idé att försöka prata med honom utan då lägger man energin på något annat.  Så får han komma när han lugnat sig och är redo att lyssna.  
Vill han inte äta när maten serveras, fine då blir det ingen mat!  
Jag är envis hhär hemma men vet att det inte är lika lätt på förskolan.  men tror tyvärr att.om.han trotsar och får som han vill inser han att trots lönar sig och fortsätter.  
Här hemma vet han att jag inte ger mig så det är ingen idé.  Eller när jag exempelvis fått borsta hans tänder fast han inte vill och han får skrikutbrott. Då vet han att han får skrika tills han är redo att göra som jag ber honom om. Men sen kan han ju också skrika i en halvtimme ibland.  Men hur kul är det för de andra kidsen på dagis.  

Är livrädd att förskolan ska börja ringa när jag är på jobbet och säga att jag måste hämta honom för de inte kan hantera honom. Är livrädd att han ska ha något "fel" och detta inte går över. Är livrädd att han ska känna sig annorlunda och övergiven.  Är livrädd att han ska komma fel i livet och sluta på häktet. Mår riktigt skit när jag inte vet om jag försöker tränga bort verkligen om att han behöver hjälp. 
Tänk om han inte känner sig älskad.  Tänk om någon får honom att må riktigt dåligt.  Tänk om, tänk om .Tyvärr sätter de inga dignoser på så små barn. fan också!  
Vad har jag gjort för det ska bli såhär?  
Vad kan jag göra för att han inte ska känna sån ilska när det sättas krav på honom? 

Älskade lilla unge! Vad är det som är fel? 
En.pedagog sa att detta inte är vanlig trots...ok...har mailat bvc iaf. Om inget annat behöver jag lite pepp och kloka ord.  

Kommentar:
2015-04-30 @ 10:25:11
#1: Anonym

Det är trots period! Killar brukar vara värre än tjejer. Och alla barn är olika där, man får hitta en lösning för han skriker ju gör de är ngt han VILL. Kanske han vill vara mer självständig? Låt han äta maten sjäöv, ta på sina skor även om de tar lite längre tid. Dem på dagis borde kunna hantera det.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: